I skrådrengens fodspor
Til skoler
Med udgangspunkt i den 11-årige tobaksdrengen, Christian Lauritsen og hans daglige udfordringer, arbejder eleverne med dilemmaer omkring det at være barn i 1896. Emner som kønsroller, børns rettigheder, børns betydning i familien- og for industrien, kommer på dagsordenen gennem dilemmaforløbet. Ved at hjælpe Christian gennem hans svære valg, får eleverne indblik i børns hverdag og udfordringer anno 1896. Elevernes erfaringer med dilemmaerne bliver sat i perspektiv til deres eget liv og til mennesker andre steder i verden.
Dette forløb er udarbejdet under projektet ”Historien formidlet gennem dilemmaer”; et projekt som rummer flere forløb med dilemmabaseret formidling. Projektet er et samarbejde mellem Museum Vestfyn, Den Gamle By, Arbejdermuseet, Forsorgsmuseet, Struer Museum og Museum Sønderjylland. Projektet er støttet af Nordea-fonden og indgår i Kulturstyrelsens satsning ”Historier om Danmark”.
Indholdet kan tilpasses jeres ønsker. Kontakt museumsinspektør Ingrid Vatne: iv@museumvestfyn.dk eller telefon: 40 25 94 96 for yderligere oplysninger.
Vil du læse mere, så kan du downloade metodekataloget til dilemmabaseret formidling her.