Krig, helte og monumenter

Forløbet Krig, helte og monumenter udfordrer eleven til selv at skabe et monument, eller en skitse til et monument.

Forløbet henvender sig til udskolingen og til ungdomsuddannelser, og fagområderne dansk og historie. Forløbet behandler cases, som både har lokalhistorisk og national værdi, og herigennem demonstrerer forløbet, hvordan eksisterende monumenter udtrykker helteværdier. Her undersøges også vinkler som giver eleven forståelse af omkringliggende faktorer, og som kan give viden om en tidsperiode, ved at kigge på monumentet som kilde til historisk viden.

Forløbet indeholder følgende:

  • Hæfte: Krig, helte og monumenter – til eleven
  • Hæfte: Krig, helte og monumenter – lærervejledning
  • Kildebank
  • Ekspertvideoer og en video som lægger op til kreativ udfordring:

Links til film omhandlende Slaget på Reden 1801

 Morten TinningPeter Willemoes’ rolle.

Morten Tinning: Hvem var vinderen.

Morten Tinning: Hvem havde de sejeste skibe.

Morten Tinning: Det københavnske publikum.

Links til film omhandlende Chr. Møhlsteds maleri Peter Willemoes om bord på det Gernerske Flådebatteri no. 1. 1901.

Tea Dahl Christensen: Maleriet kommer til Assens.

Tea Dahl Christensen: Om maleriet som del af den danske selvforståelse.

Link til kreativ udfordring.

Museum Vestfyn – Kreativ Udfordring – krig, helte og monumenter