4 dages folkefest – Assens fylder 500 år

Sæt kryds i kalenderen d. 15.-18. august til 4 dages folkefest, når Assens Købstad fejrer 500-års købstadsjubilæum. Hele byen står på den anden ende og festlighederne står i kø. Og bare rolig – der er oplevelser for alle aldre med aktiviteter i hele Assens by, på havnen og på næsset.

Museum Vestfyn er naturligvis med i festlighederne. Herunder kan du se, hvilke oplevelser vi bidrager med. Du kan læse mere om de enkelte arrangementer i vores kalender på hjemmesiden. Hele det store program for fejringen finder du her

Da færgen byggede bro

1. juni – 21. oktober 2024

Formidling af Assens-Årøsundoverfartens historier på Baagø-færgen, med en række plancher og en folder til at tage med hjem. I

Sted: Baagøfærgen
Tid: 28. juni – 21. oktober.
Pris: almindelig færgetakst

Jubilæumssejlads med foredrag

Torsdag – søndag, d. 15.-18. august

En særlig sejlads, hvor du både kan opleve udstillingen på færgen og fortællingen om færgen, der blev brugt som hovedfærdselsåre hen over Lillebælt fra Assens til Aarøsund.

Sted: Baagøfærgen
Tid: 15. – 18. august kl. 13.15-14.30
Pris: kr. 25 pr. person. Du kan købe billet her

Udstilling – Det gamle rådhus

Fredag d. 16. august

I anledningen af Assens 500-års købstadsjubilæum formidler Museum Vestfyn rådhusets mere en 500 år lange historie i ord og billeder i en miniudstilling.

Sted: Østergade 9, 5610 Assens
Tid: 16. august kl. 15.30-18.00
Pris: GRATIS

Foredrag – Assens Historie

Lørdag & søndag d. 17. og 18. august

I november (på den egentlige jubilæumsdag), udkommer jubilæumsbogen Assens Historie. I jubilæumsdagene holder to af forfatterne foredrag om bogen. Der er også mulighed for at forudbestille bogen til nedsat pris.
Lørdag holder lektor, ph.d. Lars Bisgaard sit foredrag med fokus på middelalder og renæssance.
Søndag holder arkivar Stine Juul Andersen foredrag med nedslag i Assens historie i 1900-tallet

Sted: Kulturkajen på 1. sal i Udsigten, Willemoes Plads, 5610 Assens
Tid: d. 17. og 18. august kl. 13.00-14.30
Pris: GRATIS

Havefestival i Frederik Ernsts Have

Lørdag & søndag d. 17. og 18. august

I weekenden d. 17. og 18. august deltager Frederik Ernsts Have i Haveselskabets Havefestival. Det er gratis at besøge museumshaven. Haven er en del af museum ERNST.

Sted: Frederik Ernsts Have, ERNST, Østergade 57, 5610 Assens
Tid: d. 17. og 18. august kl. 10.00-16.00
Pris: GRATIS entre til museumshaven. Entré til museum ERNST kr. 60.