Flystyrt over Gamtofte Præstegård – og fire andre steder i Assens Kommune

Under 2. Verdenskrig havde borgere i det nuværende Assens Kommune hele fem gange den skræmmende oplevelse, at himlen faldt ned over dem og deres hjem. Det skete, når den tyske besættelsesmagt havde held med at skyde allierede fly ned fra nattehimmelen.

Udstillingen ”Flystyrt over Gamtofte Præstegård – og fire andre steder i Assens Kommune” giver et indblik i de tragiske begivenheder, der fandt sted på Vestfyn for 80 år siden. Udstillingen åbner netop på 80-årsdagen for hændelsen i Gamtofte, hvor et fly flængede himmelen og styrtede ned over byen. Liv gik tabt og flere huse, kirken og præstegården fik store ødelæggelser.
I dag kan man besøge mindesten over de faldne de fem steder på Vestfyn, hvor ét af de allieredes fly styrtede ned for 80 år siden.

Udstillingen åbner torsdag d. 16. maj kl. 17.00 i Kulturkajens foyer, Willemoes Plads, 5610 Assens.
Alle er velkomne til at deltage i åbningen. Det er GRATIS at se udstillingen, som kan oplevet til og med uge 26.
Udstillingen er et samarbejde mellem Museum Vestfyn, Assens Lokalarkiv og AssensBibliotekerne.