Gigantisk rygstød til vigtigt forskningsprojekt

Vi er glade for at kunne dele med jer, at Kulturministeriet støtter vores forskningsprojekt ”Queer i provinsen”. Med projektmidlerne i hus er vi klar til at komme i gang! Projektet vil skabe ny viden om LGBTQ+ liv i den danske provins historisk set og dette vil ske i samarbejde med en række af landets førende forskere.

”LGBTQ+ provinshistorie er et emne, der fortsat er ekstremt underbelyst, både lokalt og nationalt. Vores lokale krog i projektet er sølvvarefabrikant Frederik Ernst (1892-1976), som var homoseksuel. Takket være en stor brevsamling, der dokumenterer hans sociale netværk, kan vi undersøge, hvordan livet som homoseksuel er blevet praktiseret og forstået i provinsen i hans levetid, hvilket er helt unikt!” siger museumsinspektør, ph.d. Tea Dahl Christensen.

For mere information om projektet, se her.

Foto: Museum Vestfyn. Frederik Ernst med ukendt person på ferie på ferieøen Sild, ca. 1955. Fotoet er farvelagt af Museum Vestfyn.