Nyt bogværk om Assens historie

I 2024 fejrer Assens 500-år købstadsjubilæum.

Museum Vestfyn fejrer Assens med udgivelsen af bogen ”Assens Historie”. Bogen bliver den første samlede fremstilling af Assens Historie i næsten 100 år.

Bogen, der er skrevet af en række fageksperter, bliver i stort format og rigt illustreret med billeder og kort. Den henvender sig til alle, der interesserer sig for Assens bys historie og samspillet med oplandet.

Bogens syv forfattere er:

Maria Elisabeth Lauridsen, cand.mag., teamleder arkæologi, Museum Odense: Assens i oldtid og vikingetid.

Lars Bisgaard, lektor ph.d. SDU: Assens i middelalderen.

Frederik Lynge Vognsen museumsinspektør, ph.d., Museum Sønderjylland: Færgestedets forbandelse. Tiden 1536 – 1700.

Jørgen Mikkelsen, seniorforsker ph.d., Rigsarkivet: Stand og næring. Tiden 1700 – 1814.

Michael Bregnsbo, lektor, ph.d. SDU: Assens i tiden 1814 -1864.

Mogens Kragsig Jensen, cand.mag., forskningsbibliotekar, SDU: Handels og industribyen. 1864 – 1919.

Stine Juul Andersen, cand.mag., Arkivar, Museum Vestfyn: Assens efter 1919.

Bogen udkommer fredag 29. november 2024 og koster, på grund af fondstilskud, kun kr. 399,-

Bestilling kan ske ved at sende en mail med navn og adresse til: jubilaeumsbog@museumvestfyn.dk